onsdag 2. oktober 2013

DANSK FOTOFESTIVAL


  Jeg vil herved takke arrangørene bak Dansk Fotofestival for en svært begivenhetsrik helg! Det var inspirerende foredrag, lekre utstillinger med god variasjon og ikke minst: nye bekjentskap. 




Selv holdt jeg mitt første foredrag utenfor Norge, noe som i seg selv ga nervene et lite puff. Trøndersk bokmål ble løsningen for å gjøre meg forstått i ord, noe som forøvrig gikk bedre enn forventet. Strategien med å si lite for bedre forståelse kan nå forkastes... 

Bilder fra nære landskap, lys, farge og form ble presentert gjennom et års syklus. Bildene fra foredraget er tatt av Jon Detlefsen



Etter festivalen hadde vi programmert en dag til fotografering. Soloppgangen ved den danske vestkysten ble en nydelig opplevelse, både for øyne og sjel... For et lys!




Havet var naturligvis den delen av landskapet som traff meg mest. Det vide luftrommet ga lyset en deilig harmonisk klang som symfonerte godt til lyden av bølgene. Lange lukkertider behandlet lanskapet med respekt, og roen og brutaliteten i bølgene sto i god kontrast. 

Norskefølget tok også en tur inn i bøkskogen... 



 -Der var det virkelig var nok rom til å føle seg liten... Det gir en spesiell følelse å gå blant så gamle, store og himmeldekkende løvtrær. Her var fotografisk landskap i alle retninger.



Vi var også så heldige å bli med Carsten Krog Pedersen på kronhjortsafari. I skumringa brølte det fra skogen, og snart kom en hel delegasjon hjort sigende ut fra mørket. Mens gutta var opptatt med å fotografere, observerte jeg i sidesynet en lys skikkelse som kom sigende mot oss. Da skyggen var 1-2 meter unna, tok den en brå sving, og jeg registrerte at det var en jordugle, eller mosehornugle, om du vil. Det var visstnok en sjeldenhet blant de danske klitene.


Mitt første fotografiske møte med Danmark ga mersmak! Takk for godt selskap, fine opplevelser og all inspirasjon! Her er morgenfuglene Erik Malm, Bjørn-Egil Brekke og Trym Norman Sannes. Jeg anbefaler å trykke på navnene for å se deres lekre arbeider.



6 kommentarer:



  1. Godt levert foredrag på din tilpassede dialekt og bildene dine er unike på storskjerm, de talte for seg selv. Jeg er vedig glad for at jeg fikk med meg fotofestivalen på lørdag.

    SvarSlett
  2. gratulerer med suksess Ingebjørg ! :-)

    SvarSlett
  3. Ja, for et lys! Nok er Danmark fladt som en pandekage, men lyset er fint;) Din tolkning af havet og lyset er smuk og poetisk - det er lige som det fortjener. Og uglebilledet er et scoop med en dejlig dyster og blå aftenstemning - flot! Der skulle jeg bare have været med:)

    SvarSlett
  4. Takk skal dere ha!:-)

    Det var virkelig kjekt at dere kom, Bente. Som du ser, så fulgte vi rådet ditt og sto opp til soloppgangen. -Du verden, så fint!

    Du skulle definitivt ha vært med, Jon!! Neste gang. Jeg likte lyset deres.

    SvarSlett
  5. Spennende å lese hva du driver på med Ingebjørg;-) ellers må jeg si at bilde nr. 8 falt virkelig i smak:-)

    SvarSlett
  6. Gratulerer med debut i utlandet! Smukke bileder :)

    Espen

    SvarSlett

Jeg tar imot kommentarer på både tekst og bilder med stor takknemlighet.